Strategiforankring.

Kunder: Elvia, DNB, PwC, NRK, Bring m.m.

Skal en strategi ha effekt må de som skal gjennomføre den forstå hva som er bakgrunnen (hvorfor) og på hvilken måte strategien er nyttig i arbeidshverdagen (hvordan). Suksessfaktoren er å oversette “hvorfor” i noe konkret og nært slik at hele organisasjonen forstår både formål og innhold.

Vi bruker ofte tretrinnsmetodikken, dvs. å definere og forstå nåsituasjonen, konkretisere ønsket fremtidsposisjon, og deretter operasjonalisere veien fra nå til fremtid. Et sentralt element er at ansatte må få diskutere og reflektere over den situasjonen som selskapet er i, gjerne med utgangspunkt i en presentasjon av viktige drivere, trender i tiden eller hva konkurrenter gjør. Det er spesielt gunstig å ha slike samtaler på tvers av avdelinger, fordi horisonten forståelsen av omverdenen påvirkes av hvor i organisasjonen man hører hjemme.

Forankring dreier seg både om kommunikasjon og involvering. Hvilken del av organisasjonen som gjør hva, og når, må defineres for at en forankringsprosess skal bli vellykket. Derfor lager vi ofte et prosesskart som er delt inn i både nivåer og faser.

Vil du lese om flere av våre prosjekter?

Helse, miljø og sikkerhet

Kunder: Equinor, Yara, Essity, Spekter, Røde Kors, Posten

Strategi-forankring

Kunder: Elvia, DNB, PwC, NRK, Bring

Strategi i praksis

Kunder: Statkraft, Hafslund, Moelven, Telenor

Verdier og etikk

Kunder: PwC, Tine, Hurtigruten, Møller

Organisasjons-kultur

Kunder: SalMar, Yara, Spekter, NRK, Hafslund, Oljedirektoratet

Arbeidsmiljø

Kunder: Spekter, Moelven, KS, SalMar, NAV

Innovasjon

Kunder: Innovasjon Norge, Tine

Lederutvikling

Kunder: Telenor, Equinor, PwC, Aker Solutions, Elvia

Lansering av Nespresso

Nespresso-historien startet med en enkel, men revolusjonerende idé: sett enhver i stand til å lage en perfekt kopp espressokaffe – med utsøkt crema, fristende aroma

Les mer »

Vi i Posten og Bring

Å definere mål og strategier er krevende for alle virksomheter, men har i praksis ingen betydning hvis man ikke klarer å få virksomheten til å

Les mer »

NSB – Opplæring på skinner

NSB Kompetansesenter gjennomfører flere hundre kurs i året. De siste årene er det stilt stadig høyere krav til effektivitet og kostnadsbesparelser ved gjennomføring av ulike

Les mer »
Arbeidsmiljø
Siri Tordal Norman

Yara HESQ – Safe by Choice

I det stadig skiftende landskapet av helse-, miljø- og sikkerhetsregelverk, er det blitt viktigere enn noensinne for bedrifter å implementere en omfattende strategi for etterlevelse

Read More »
Organisasjonskultur
Lasse Jalling

Kraftsamling for endring

Kraftbransjen er i endring. Økende etterspørsel, forsyningssikkerhet og klimautfordringer gjør at nettselskaper må tenke nytt.  Eksterne drivere sammen med behovet for digitalisering og innovasjon resulterer

Read More »