Lansering av Nespresso

Lansering av Nespresso

Lansering av Nespresso

Nespresso-historien startet med en enkel, men revolusjonerende idé: sett enhver i stand til å lage en perfekt kopp espressokaffe - med utsøkt crema, fristende aroma og fyldig smak, akkurat som dyktige baristaer. Nestlé Nespresso SA tok denne ideen og ble pioner i begrepet ”premium” porsjonskaffe. I dag er det lett å se at Nespresso lyktes.

Nespressos utfordring de første årene var å lansere merkevaren og et helt nytt konsept for butikker over hele verden. Hvordan få selgere i de ulike butikkjedene til å skifte fokus og tankesett fra å selge filterkaffemaskiner til (n)espressomaskiner. Hvordan gi selgerne en forståelse av kaffekultur og kunnskap om espressoens historie og ikke minst: hvordan skape en forståelse hos selgerne for Nespressos posisjonering og unike salgsargumenter?

Specifique Norge, i samarbeid med Specifique Frankrike, utviklet en læringsprosess over to faser. Den største utfordringen var å få oppmerksomhet og tid fra travle selgere i store forhandlerapparater. Specifique utviklet et tre timers sertifiseringsprogram for utvalgte butikker som hadde forpliktet seg til å selge Nespresso-systemet. Salgspersonell fra forskjellige butikker ble invitert til å utforske det nye Nespresso-systemet og arbeide seg gjennom to ulike Dialogduker. I små grupper lærte deltakerne om opprinnelsen til kaffe, egenskapene til espresso, hva som skal til for å lage en god espresso og avslutningsvis ble de introdusert for Nespressokonseptet. Under den andre delen av workshopen utviklet deltakerne sine egne salgsargumenter basert på hvordan de hadde lært konseptet å kjenne.

Innen 6 måneder hadde flere tusen selgere i seks land deltatt i Nespressos workshops. De gjennomgikk et nytt interaktivt treningsprogram som var tidseffektivt, morsomt, dynamisk og involverende. Mest av alt hjalp programmet alle til å forstå hvordan de skulle lykkes med Nespressos ambisiøse salgsstrategi. I dag er Nespresso markedsleder i nesten alle land hvor de er representert.

Vi i Posten og Bring
#Snillsnakk - antimobbing og nettvett