Arbeidsmiljø i Personec

Som et bemanningsselskap har Personec lang tradisjon for å gjennomføre medarbeiderundersøkelser. Disse har vært internettbasert, med individuell gjennomføring. Personec ønsket å få mer kvalitativ informasjon ut av medarbeiderundersøkelsen samtidig som systemet gir mulighet for sammenligning over tid (kvantitativ metode). I tillegg var det en uttalt målsetning å lage et system som engasjerte medarbeiderne. 

Personec (i dag SD Worx) er et nordisk rekrutterings- og bemanningsselskap, og leverer løsninger og personell til små og store selskaper.  

Specifique ønsket å forsterke den kvantitative metodikken gjennom å kvalifisere og eksemplifisere de vurderinger som medarbeiderne gjør av arbeidsmiljøet. Standardiserte utsagn tolkes og forstås ofte ulikt, og oppleves i varierende grad som dekkende beskrivelser av den faktiske situasjonen. Likevel gir de en retning for diskusjon og oppfølging.

Sammen med Personec utviklet vi derfor en kombinert Dialogduk™ og digital løsning. Dialogduken tok utgangspunkt i mellom fem og sju utsagn innenfor 12 områder med relevans for arbeidsmiljøet.

I grupper på fire vurderer medarbeiderne hvert utsagn på en skala fra 1-7. Gjennom diskusjonen av utsagnene ble det skapt en høy grad av felles forståelse, samtidig som den enkeltes synspunkter og holdninger ble tatt hensyn til. Dersom det var uenighet i gruppen, eller dersom man ga en lav poeng, måtte dette eksemplifiseres. Resultatet var at dialogduken fanget opp konkrete problemer/utfordringer. 

Som en avslutning på duken gjorde hver gruppe en prioritering av hvilke områder som det var mest kritisk at man fikk til en endring på. Selv om samtlige grupper/ enheter gikk gjennom et standardisert opplegg, oppnådde vi derigjennom en skreddersøm i forhold til faktisk oppfølging fordi denne baserte seg på gruppens prioriteringer. 

Resultatene ble matet inn i en digital løsning. Det ga både en oversikt til respektive enhetsleder om medarbeidernes samlede opplevelse av arbeidsmiljøet – og forslag til tiltak – ga Personec som selskap en meget god oversikt over utviklingsbehov, samt konkrete handlingsplaner som kunne følges opp jevnlig. 

Fordi systemet kombinerer en generisk/kvantitativ metode med kvalitative vurderinger, gir det et godt sammenligningsgrunnlag over tid. Dialogdukene™ kunne derfor brukes gjentatte ganger. 

Medarbeiderne opplevde denne måten å diskutere arbeidsmiljøet på som en langt mer konstruktiv og konkret tilnærming enn den mer tradisjonelle internettbaserte. Arbeidsgruppene ble godt kjent med hverandre. Dermed var det også et bedre grunnlag for å ta tak i konflikter, fordi dialogen og den felles refleksjonen skapte større forståelse for kollegaenes synspunkter og behov. 

Den enkelte leder tok tak i konkrete hendelser eller problemer med utgangspunkt i resultatene, slik at arbeidet med å forbedre arbeidsmiljøet ble mer ressurseffektivt og målrettet.