Da Statoil (nå Equinor) ønsket å styrke sin konkurransedyktighet og forretningsforståelse, ble prosjektet Essentials of Competitive Strategy (ECS) lansert. Målet var å øke de ansattes kompetanse innen verdiskaping, markedsdynamikker og strategi – ikke bare på toppledernivå, men på tvers av alle fagdisipliner og nivåer. Specifique ble invitert inn som utviklingspartner for å designe og gjennomføre et omfattende læringsprogram som nådde ut til alle ansatte i selskapet.
Bakgrunnen for prosjektet var drastiske endringer i energimarkedet og behovet for ny kompetanse internt. Økt konkurranse, inflasjon og det grønne skiftet krevde ny forståelse av hele forretningsmodellen. Det handlet ikke lengre kun om teknisk ekspertise, men om å forstå hvilke strategiske valg som skaper bærekraftig, langsiktig lønnsomhet og en stabil markedsposisjon. Samtidig kom det frem et ønske om å bygge en felles forståelse for hvordan Statoil skaper verdi, både for selskapet og for samfunnet.
Vår utfordring var å lage et konsept som kunne tilpasses deltakere med ulik bakgrunn og erfaringsnivå, gjennom et praktisk og engasjerende læringsløp som var forankret i selskapets reelle problemstillinger. Formålet var å bygge bro mellom strategi og daglig arbeid gjennom å gjøre komplekse begreper og problemstillinger tilgjengelige og relevante for alle ansatte.
For å svare ut problemstillingen, utviklet vi et fire dagers læringsprogram med sterkt fokus på interaktivitet, gruppearbeid og spillbasert læring. Gjennom ulike formater ble deltakerne utfordrer til å gjøre situasjonsanalyser, forstå hva som driver verdi og diskutere hvordan strategi faktisk omsettes i praksis. Kjernen i programmet var simuleringsløsningen «The War Game» med integrerte caseoppgaver som tok utgangspunkt i virkelige dilemmaer Statoil stod overfor.
Specifique hadde ansvar for å utvikle læringsdesignet i tett samarbeid med fagpersoner i Statoil. Vi gjennomførte en pedagogisk analyse, og utviklet innholdet og de visuelle løsningene for programmet, og bisto med fasiliteringsstøtte. I tillegg leverte vi fysiske og digitale læringsverktøy for gruppearbeidet, både spillbrett, beslutningskort, caseoppgaver og selve simuleringsspillet. For å sikre at læringsmålene var i tråd med selskapets strategiske ambisjoner, bisto vi i pilottesting, fasilitering og videre utrulling.
ECS-programmet ble raskt en suksess internt i Statoil. Deltakerne ga tilbakemeldinger om økt bevissthet rundt egen rolle i verdiskapingen, bedre forståelse for strategi og en ny stolthet knyttet til selskapets operasjoner. Læringsinitiativet bidro til å bygge en sterke kommersiell kultur og ble brukt i opplæringen av flere hundre ansatte over flere år. Mange av prinsippene og læringsverktøyene har senere blitt integrert i andre utviklingsprogrammer i selskapet og ECS har satt en ny standard for hvordan læring kan gjøres konkret, engasjerende og relevant.