Forståelse av forretning og verdikjeder i energibransjen

I takt med et skiftende energilandskap og økende krav til kommersiell forståelse i organisasjon, tok Equinor (den gang Statoil) grep for å styrke intern forretningsforståelse. Etter mange år som samarbeidspartner og leverandør for selskapet, fikk Specifique oppdraget å utvikle et læringsprogram som skulle fremme verdiskapingen, markedsinnsikt og strategisk tenkning på tvers av fagmiljøer. Prosjektet ble døpt ‘Competing in Value Chains’ (CiVC) og ble et sentralt initiativ i selskapets nylanserte Commercial Academy.

Bakgrunnen for prosjektet var et ønske om å skape en felles forståelse for verdiskapingen i selskapet, med et spesielt fokus på verdikjeder i både olje, gass og fornybar energi. I et komplekst marked med økende konkurranse og små marginer når det gjaldt fornybare ressurser, måtte ansatte lære seg å tenke nytt rundt risiko, forretningsmodeller og strategisk posisjonering.

Tradisjonell undervisning og foredrag var ikke nok – Equinor ønsket å skape en læringsarena som både engasjerte og utfordret ansatte i reelle dilemmaer. Oppdraget var derfor å utvikle en løsning som kunne treffe både tekniske eksperter, ledere og forretningsutviklere, samtidig som innholdet ga praktisk erfaring.

Basert på bestillingen fra Equinor utviklet vi et heldags læringsprogram som fokuserte på spillbasert læring, satt til et fremtidsscenario i Myanmar. Her skulle deltakerne konkurrere i team om å bygge en ny forretningsstrategi for selskapet, med en investeringsramme på én milliard dollar. 

Gjennom realistiske caser måtte teamene forholde seg til geopolitisk usikkerhet, endrede markedspriser, utvikling av et fornybart marked i et ukjent land og reelle kommersielle og etiske dilemmaer. Spillet ble utformet rundt en fysisk spillflate med kart og beslutningskort, støttet av digitale løsninger for beslutningsprosesser og interessentkartlegging.

Specifique utviklet hele læringsdesignet og leverte både det visuelle grensesnittet, pedagogisk struktur, tilleggsmateriell som introduksjonsfilmer og caser. Vi bidro med fasilitering og støtte av piloter, opplæring av interne ressurser og selve gjennomføringen av programmet. Gjennom tett dialog med prosjektgruppen i Equinor ble innholdet og læringsmålene skreddersydd til deres strategiske behov. Ved å kombinere forretningsforståelse, historiefortelling og pedagogikk, designet vi en unik og relevant læringsopplevelse.

I etterkant av workshopen rapporterte deltakerne høyt engasjement, økt forståelse for egen rolle i verdiskapingen og bedre innsikt i hvordan forretningsbeslutninger blir påvirket av både lønnsomhet og bærekraft. De utviklede læringsverktøyene har senere blitt integrert i Equinors Commercial Academy som et sentralt element for å styrke intern kompetanse i nye markeder selskapet opererer i.

CiVC-prosjektet illustrerer hvordan gruppebasert læring kan forene strategi, kultur og kompetanseutvikling. For oss i Specifique er dette et godt eksempel på hvordan vi kan bidra når kundens behov er å skape forståelse, samspill og endringskraft i møte med en ny virkelighet.